ЦИТАТА

"Людина, яка любить мистецтво заради мистецтва, найбільше задоволення часто черпає з найменш значних і яскравих його проявів."


#
#

Сідні Едвард Педжет - британський портретист і ілюстратор, який жив в Вікторіанську епоху. Найбільш відомий своїми ілюстраціями розповідей Конана Дойла про Шерлока Холмса, які вперше були надруковані в «Strand Magazine».


# Перейти до ГАЛЕРЕЇ
doyle

Шерлок Холмс один з тих літературних персонажів, який відомий практично кожному, включаючи навіть тих, хто нічого не читав про його пригоди. Своєю появою на світ він зобов'язаний великому англійському письменнику серу Артуру Конан Дойлю, який познайомив нас з ним у своєму романі «Етюд у багряних тонах» в 1887 році.

Як не дивно, для майбутніх читачів пригод про Шерлока Холмса, на ту публіку роман не справив великого враження. Це був перший опублікований роман Дойля, який хотів щось більше, ніж бути автором просто оповідань. Однак, як ми сказали вище, читачі Англії з прохолодою поставились до цього витвору, що не можна сказати про читачів інший англомовної країни - Сполучених Штатів Америки. І саме завдяки їм Дойл отримує заявку на написання продовжень пригод про свого нового героя і створює «Знак чотирьох» (1890), який, на цей раз, був однаково добре сприйнятий усіма.

І після цього світ уже не міг обійтися без Шерлока Холмса та його біографа Джона Уотсона (Ватсона, як це прізвище зпочатку переводилося в Росії), відставного лікаря, записки якого і публікував Артур Конан Дойл. Шерлок Холмс досить своєрідний герой, який докорінно відрізняється від інших, які були раніше. Він професіонал своєї справи, але в теж час, створюється враження, що він є кілька збитковим, на думку доктора Вотсона, перш за все тим, що Шерлок Холмс має тільки певними знаннями і абсолютно ігнорує ті з них, які відрізняють освіченої людини від неука.

doyle

Однак це нітрохи не відторгає читача від героя, а навпаки, притягує і змушує захоплюватися його талантом і його «дедуктивним методом», на який, треба сказати, був зроблений акцент не випадково, а послужив переосмисленням методів розслідування злочинів інших літературних героїв, таких як: детектив Лекок, французького письменника Еміля Габоріо; детектив Огюст Дюпен Едгара По та інших.

Крім того, головним прообразом Шерлока Холмса послужив один з викладачів Дойла - доктор Джозеф Белл, що був майстром спостережливості, логіки, висновків і виявлення помилок. Саме його методика визначення за зовнішніми ознаками хвороби та професії людей до їх обстеження і лягла в основу всіх цих пригод. Початок публікацій оповідань про Шерлока Холмса і створення його мальованого образу Сідні Пагеттом підняло ще більший інтерес до цього персонажа. Однак поступово Дойла починає обтяжувати його герой, хоч він приносить значні дивіденди, і Шерлок Холмс помирає в оповіданні «Остання справа Холмса».

Позбувшись від свого героя, його автор полегшено зітхає, але не тут то було - читачі обурюються, як можна так поступати, і всі починають просити Дойла продовження, і в підсумку автор йде на зустріч і воскрешає свого героя, та так і не розлучається з ним до самої смерті.

Читачі по-різному сприймали Шерлока Холмса і доктора Вотсона. Вони вважали їх реальними людьми, а Дойл був лише літературним агентом бібліографа великого детектива. На адресу цих героїв (Бейкер-стріт, № 221-б), а також і самого автора почали надходити листи з проханнями допомогти вирішити ту чи іншу проблему. Ніколи ще літературні герої не були так матеріалізовані! А відкриття пам'ятної дошки в Англії, де відбулася їх зустріч, і, нарешті, музею, в який нескінченним потоком йдуть відвідувачі, тільки підтверджує це.

Ще за життя автора стали створюватися розповіді про інші пригоди їх улюбленого персонажа. Це були не пародії або явні підробки, а й досить добре продумані за сюжетом (які іноді переносять головних героїв в мислимі і не мислимі місця) і стилю твору нітрохи не відрізняються від оригіналу. Ну а кількість екранізацій оповідань про Шерлока Холмса взагалі перекриває всі розумні межі. Так що можна сказати, що і зараз Шерлок Холмс і його друг доктор Вотсон живіший за всіх живих.

#